مسجد و جايگاه ويژه آن در اسلام

مسجد و جايگاه ويژه آن در اسلام

 تَبارَكَ الَّذي جَعَلَ فِي‌السَّماءِ بُروجاً و جَعَلَ فيها سِراجاً و قَمَراً مُنيراً

بزرگوار آن خدايي كه درآسمان برج‌ها مقرر داشت و در آن چراغ روشن خورشيد و ماه تابان را روشن ساخت.

«سوره فرقان ـ آيه 61»

مسجد خانه خداست . بنايي که انسان بايد حضور خدا را در آن احساس کند و از نزول رحمت الهي بهره جويد. از اين رو معماري مسجد انعکاسي از عالم وجود و محلي براي مواجهه انسان با کلام الهي است . مسجد براي انساني که محدوديتهاي ذاتي او و محيط خشک و بي­روحي که خود آفريده است او را احاطه کرده­اند، آيينه آرامش و هماهنگي طبيعت بکري است که پرداخته دست خدا و پديده­هايش «آيات» خداست .پس مسجد را بايد همچون صنع خداوندي نگريست که انسان را به خالق خويش متذکر ميشود . در اينجاست كه تفاوت مفهوم انتزاع در معماري و هنر اسلامي و هنر غرب آشکار مي­شود.

حضور الهي در معماري اسلامي ، مخصوصاً مساجد يک دست سپيد و ساده­ نخستين صدر اسلام که فقر و سادگيشان مبين غني مطلق است جلوه­گر مي­شود، يا در قالب نماها ، طاقها و گنبدهايي که ماهرانه رنگ‌آميزي شده­اند و در توازن و هماهنگي خود گويي تجلي وحدت در کثرت و بازگشت کثرت به وحدت را بازگو مي­کنند.

علاوه بر عناصر ياد شده ، خود "ماده" نيز درخور اعتناست . اگر دوگانگي چشم و ذهن که امروزه اين­چنين افق فکري انسان معاصر را تيره و تار ساخته از ميان برخيزد ثروت­ها و امکانات غيره منتظره­اي از سوي ماده در اختيار معماران قرار خواهد گرفت.

مسجد، محل سجود و خضوع و كرنش بندگان خدا در پيشگاه‏«الله‏»است . جائي براي ايجاد رابطه با پروردگار و اظهار عبوديت و كوچكي در برابر ربوبيت و عظمت‏خالق هستي. قداست مسجد، در همين رابطه متقابل‏«عبوديت عبد و ربوبيت رب‏»نهفته است. بنابراين، عظمتش هم در معنويت آن است نه در ساختمان و بناي رفيع و مججلل آن .

تصور و استنباط سطحي نگران از مسجد اين است كه مسجد«ماذنه‏اي است‏ براي اذان گفتن، و شبستاني براي نماز و حوضي براي وضو و محرابي براي استقرار پيش‌نماز و منبري كه واعظ بر آن بنشيند و به موعظه حاضران بپردازد ...» ولي، در واقع امر،‌ مسجد، كانون گرمي است براي زندگي‌اجتماعي و سعادت آفريني .

مسجد جائي است‏ براي سيقل روح و اصلاح باطن جامعه . مسجد، مجلس شوراي هر محل است و گاهاً ، تصميمات مهم اجتماعي در آنجا اتخاذ مي گردد . مسجد محل عبادت است، مدرسه و اندرزگاه و كانون خيريه و مركز تربيت و تعاون اجتماعي است. مساجد پايگاه بسيج مردم و آگاه كردن آنان است، محل آشنا شدن با اسلام و جلب اعتماد مردم نسبت‏ به يكديگر است.

در مسجد، روحاني با چشم دل، در گوشه محراب، مردم را به سوي خدا فرامي‏خواند. علماء دين، از اين نهاد، بعنوان يك شبكه بي‏نظير و عظيم و گسترده و مردمي درجهت تبليغ و پيام رساني، با رنگ و محتواي مذهبي، استفاده مي‏كنند. مسجد، پاك‏ترين، سرنوشت‏سازترين و اجتماعي‏ترين مكان حضور مسلمانان است و به تعبير امام خميني(ره) مساجد سنگر است و سنگرها را بايد حفظ نمود.

«...مساجد، اثري روشن در توجيه عمومي مسلمين دارند. مساجد مجامع اسلامي هستند كه مردم را در سايه شعار«انما المؤمنون اخوة‏»جمع ميكنند و مظهر وحدت و برابري مردم هستند . جائي كه كرامت و برتري فقط با «تقوي» است كه "ان اكرمكم عندالله اتقيكم" .

مسلمين در مساجد، كنار هم مي‏نشينند و به نصايح اسلامي در خطبه‏هاي نماز گوش مي‏دهند ، دوستان و برادران ديني را ميبينند و مي‏شناسند. چه بسا كه مسلماني برادر ديني خود را جز در مسجد، جاي ديگري نمي‏بيند.

مساجد پايگاه علم و عبادت و امر به معروف و نهي از منكر و دميدن روح اخوت بين مسلمين است.»

با توجه به اهميت‏ياد شده، ساختن مسجد و آباد كردن و پرداختن به امور آن در اسلام مورد تاكيد فراوان است. احاديث و روايات فراواني از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است كه از ميان انبوه روايات اسلامي، فقط اين نمونه را از رسول گرامي اسلام(ص) نقل مي‌كنيم كه فرموده اند : «من اسرج في مسجد من مساجد الله سراجا لم تزل الملائكة و حملة العرش يستغفرون له ما دام في ذلك المسجد ضوء من ذلك السراج‏» يعني: هر كس در مسجدي از مساجد خدا چراغي بر افروزد، تا وقتي كه در آن مسجد، پرتوي از آن چراغ مي‏تابد، فرشتگان و حاملان عرش، برايش استغفار مي‏كنند.

از اين رو، هر كاري كه به رونق و جلاي مسجد بيفزايد و مركزيت آنرا تثبيت كند و به نظافت و طهارت و تميزي آن كمك كند و محتواي آموزشي و تربيتي آنرا غني‏تر سازد مورد تشويق اسلام است، و هر چه كه به آلودگي و بي اعتنائي و بي حرمتي بيانجامد و عامل غفلت و سرگرمي و دنيا زدگي گردد، مورد نهي و نكوهش‏مي‏باشد. دستورات و احكام مربوط به مسجد، به خوبي مبين اين مسئله است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 30 مرداد 1393برچسب:مسجد و جايگاه ويژه آن در اسلام , معماری اسلامی , معماری, | 16:45 | نویسنده : علی حبیبی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.